Page 77 - mijncité
P. 77

DE niEuwE gEZinnEn
Vroeger werden de woningen meestal bewoond door gezinnen met kinderen. soms werden daar nog een aantal logeurs aan toegevoegd.
Grote gezinnen worden steeds zeld- zamer, ook bij migranten. Veel van de bewoners zijn gepensioneerde mijn- werkers. nu de kinderen het huis uit zijn, wordt de woning in sommige ge- vallen te ruim. Ook het aantal alleen- staanden en eénoudergezinnen neemt toe. Voor zogenaamde nieuw samen- gestelde gezinnen, waar permanent of enkel tijdelijk veel kinderen kunnen aanwezig zijn, wordt de woning dan soms weer wat krap.
Levenslang wonen is nu het actiewoord. sommige oudere bewoners kunnen bijvoorbeeld de vaak steile smalle trap niet meer op. Voor rolstoelen, aange- past sanitair en andere hulpmiddelen moeten serieuze aanpassingen gebeu- ren. woningaanpassingen en oplossin- gen als zorgwonen en kangoeroewonen worden gestimuleerd en winnen veld.
Vele woningen zijn dus niet meer aan- gepast aan de noden van de huidige gebruiker. Verhuizen is zeker niet al- tijd de voorkeursoplossing. de meest geschikte verbouwing of aanpassing hangt af van het woningtype en van de speci eke behoefte van de bewoners. in sommige gevallen is het toegelaten volume van de uitbreiding hiervoor meer dan ruim voldoende, in andere is het misschien te krap. woning- opslitsing is in de meeste gevallen niet toegelaten.
Het huidige vergunningenbeleid is niet altijd toegespitst op deze speci eke behoeften. in een aantal gevallen is het te overwegen om gewenste kwaliteiten te laten voorgaan op de rechtlijnigheid van algemene regels.
mobiLitEit
Zelfs bij het oprichten van de laatste wijken was een eigen auto voor de be- woners nog een verre toekomstdroom. intussen heeft haast elk gezin een auto, soms zelfs een tweede. dit zorgt voor veel parkeerbehoefte, waarmee bij het
ontwerpen van de wegen allicht geen rekening werd gehouden. een aan- tal woonstraten zijn al heraangelegd. Meestal gaan de aangelegde parkeer- stroken ten koste van het aanwezige groen.
Op vele plaatsen zijn de hagen en voor- tuinen verdwenen, en staat de auto ge- parkeerd op eigen terrein en dicht bij de voordeur. Hierdoor wordt de vloei- ende binding tussen de verschillende huizenblokken verstoord. aangebouwde of losstaande garages en carports komen het meest voor. in het beste geval sluit de vormgeving daarvan aan bij de woning. dikwijls gaat het over een rijke variatie aan zelfgetimmerde of geprefabriceerde constructies, opgetrokken uit de meest uiteenlopende materialen. Ze zijn be- reikbaar via de straat of achterliggende stegen. Vaak zijn de stegen breder ge- maakt, zodat hier ook de hagen ver- dwenen zijn en de binnengebieden er vaak chaotisch bijliggen.
Oplossingen hiervoor liggen niet voor de hand. Gecentraliseerde parkeerter- reinen zijn niet aantrekkelijk voor be- woners. de gedroomde oplossing is het streven naar een nieuwe mobiliteit: een verminderd autopark en een e - ciënt en gebruiksvriendelijk openbaar vervoer.
o hedendaagse uitbreiding in winterslag.
georges Vandegoor
62 jaar
winterslag
is grafisch vormgever van opleiding en heeft het huis gekocht waar hij als student van droomde.
“De ziel, de sfeer van het huis moet je behouden. Als je door de tuinwijk wandelt, zie je prachtige lanen en huizen. Alle huizen zijn op elkaar afgestemd, in zijn geheel is dit prachtig. Je gaat hier precies een beetje terug in de tijd en zo ben ik wel, wat romantisch.”
“De woning is deel van een drie- woonst en behoort tot de eerste woningen van Winterslag. Het huis is zelf ontworpen en nog bewoond door Adrien Blomme, die de cité tekende naar het model van de Engelse tuinwijken. Het huis is
nu bijna 100 jaar oud.”
Georges
77


































































































   75   76   77   78   79