Page 33 - mijncité
P. 33

ontwerp, met veel zin voor esthetiek. deze vernieuwde stijl werd gepropageerd door de engelse arts&crafts-beweging. die reageerde tegen de uniforme massaproductie van de industriële revolutie, en wilde de aandacht terugbrengen voor de ambachten, kunst en handwerk.
raymond unwin, die door deze beweging werd beïnvloed, wendde deze cottagestijl aan in zijn tuindorpontwerpen. Veel europese ontwerpers en opdrachtgevers gingen op studiebezoek naar de engelse tuindorpen.
moDE op Zijn EngELs
in België werd deze vormgeving gretig overgenomen.
de ontwerpers negeerden evenwel het sociale model dat aan het tuinstadidee ten grondslag lag. Ze hadden ook geen oog voor enkele kernprincipes van unwins ontwerp- instrumentarium: het belang van de plaatselijke tradities, kenmerken en materialen van de streek. Omwille van budgettaire redenen werd er geen echt vakwerk gebruikt, maar bootsten ze dit met cementering en schilderwerk na. slechts in enkele gevallen, zoals in Beringen en Heusden- Zolder, is het hout in de gevel echt. Hoe hoger de rang van de bewoner waarvoor het huis was bestemd, hoe zorgvuldi- ger de cottagedecoratie was uitgewerkt.
Bij het oprichten van de eerste cités was deze cottage- imitatie zeer populair. na de oorlog experimenteerde adrien Blomme in Winterslag met een eigen ‘Vlaamse’ variant, verwijzend naar een Vlaamse hoevestijl. in waterschei werden de eerste Mulhousewoningen zeer sober en ratio- neel ontworpen met platte daken. na de oorlog werden ze afgewerkt met een dakverdieping in cottagestijl. Voor de tuinwijkcité gebruikte mijnarchitect Vautquenne een eigen
o Voor éénzelfde grondplan werden meerdere gevelvarianten of dak- volumes ontworpen, die onderling werden afgewisseld. zo kon er toch veel variatie gebracht worden in de seriële bouwprojecten.
33


































































































   31   32   33   34   35