Page 37 - mijncité
P. 37
o een variatie van detaillering binnen één gevel. eenheid, en toch verschillend.
tuinwijkontwerp, schreef in zijn ontwerpbijbel: ‘Harmonie is de essentie van de stedelijke kwaliteit’. Variatie in het beeld was de voornaamste leidraad in het ontwerp. Geen twee woninggroepen naast elkaar waren hetzelfde. de gevels werden met zorg ontworpen, en voorzien van esthetische ornamenten. de gebogen straten en asverspringingen zorgden ervoor dat het beeld dat de voorbijganger te zien kreeg voortdurende veranderde: op zijn weg doken telkens weer andere gebouwen op van achter de bocht. dit hield
de wandeltocht niet alleen boeiend, het gaf ook een gevoel van beslotenheid. Langere perspectieven werden afgesloten met een boeiend beeld, bijvoorbeeld een mooi gebouw of een park aan het einde. Het variërend terugspringen van de bouwlijnen gaf de straat een wisselend ritme, en maakte er een steeds veranderende ruimte van.
de zorg voor deze beeldkwaliteit in de mijncités raakte op de achtergrond toen de mijnbazen niet meer de middelen ter beschikking stelden om deze dure variaties te nancie- ren.
hEt gEhEEL is bELangrijkEr Dan DE DELEn
door de verbouwingswoede werd het harmonische beeld
op vele plaatsen zwaar aangetast: bijgebouwen of dakuit- bouwen verstoren het evenwicht van de bestaande woning- groepen, wijzigingen in de voorgevel houden geen rekening met de gevels van de rest van het blok, nieuwe materialen brengen afwijkende kleuren of texturen in gevels en daken, ornamenten verdwijnen. als deze afwijkingen te omvangrijk worden valt uiteindelijk ook de homogeniteit van de buurt weg.
Bij renovatiewerken is het belangrijk te weten hoe de com- positie van de tuinwijken destijds tot stand kwam. de ont-
o individuele renovaties en materiaalgebruik tasten de samenhang en de beeldwaliteit aan van de ‘clos des rosiers’ in de eerste cité van winterslag.
werper startte met de compositie van wegen, assen en open en gesloten ruimten en groenpartijen op het terrein. in de te bebouwen zones werden vervolgens gebouwen ingeplant. die vormden van op de straat een harmonisch beeld, samen met het groen en de open ruimte. Pas nadat deze volumes ontworpen waren, werden deze in percelen en woningen verdeeld. de woning was dus slechts een onderdeel van de volume- en gevelcompositie van het woningvolume. een wijziging aan de individuele woning kan dus enkel met de grootste voorzichtigheid gebeuren, zodat de harmonie
van het geheel niet wordt verstoord. Voor de harmonische samenhang van het beeld van de buurt is het ook van belang de verhoudingen tussen gebouwde volumes, groen en open ruimte te onderhouden.
37